De cryptomarkt is rijk aan verschillende sectoren, waarin elk segment unieke voordelen en kansen biedt voor beleggingen. Het alloceren van de juiste posities maakt het verschil tussen een succesvolle gediversifieerde portefeuille en een portefeuille welke afhankelijk is van één trend. In deze reeks artikelen lichten we verschillende veelbelovende sectoren uit en delen we waarom wij denken dat deze een rol moeten vormen in een portefeuille.Eén zo'n sector is blockchain gaming en entertainment.
Veel mensen zien de blockchain als een grote database, hoewel dat begrijpelijk is, is het vrij inefficiënt. De beste manier om een blockchain te zien is dat het een systeem is dat ongelooflijk efficiënt is in het overdragen en vastleggen van eigendom van assets, zoals het overdragen van een Bitcoin of Ether. Deze technologie voor het vastleggen en overdragen van eigendom heeft zich nu verspreid naar verschillende sectoren, waaronder de gamingsector.
Bij conventionele games kunnen gamers het spel kopen of een account aanmaken. Hierdoor krijgen ze het recht om in het digitale spel te spelen, de gamestudio blijft echter de volledige controle houden over het account. Zo kunnen ze je bijvoorbeeld verbannen uit het spel. Daarnaast stroomt al het kapitaal rondom de game naar de gamestudio, en is er geen incentive voor de gamer. Zo zijn in-game elementen vaak wel verhandelbaar, maar enkel tegen fictief geld én dus niet voor geld dat vrij te gebruiken is in de ‘echte’ wereld.
Met de introductie van blockchaintechnologie en non-fungible tokens (NFT's) in games krijgen gebruikers volledige controle over bezittingen en accounts omdat de meeste blockchains zonder toestemming werken, wat betekent dat er geen centrale autoriteit is en je account niet in beslag kan worden genomen. Deze NFT's vertegenwoordigen in-game activa zoals een zwaard of kleding en worden continu bijgehouden op de blockchain. Aangezien gamers eigenaar zijn van hun in-game activa, kunnen ze deze bovendien verkopen tegen een bepaalde crypto, meestal de native currency van de game, die op zijn beurt kan worden ingewisseld voor euro’s of dollars. Simpel gezegd hebben deze games blockchain, crypto en NFT's geïntegreerd, waardoor gebruikers eigenaar kunnen worden van hun in-game items en hierdoor worden geincentiveerd.
Sinds 2017 zijn de inkomsten van de game-industrie gestegen van 113,64 miljard dollar naar 249,58 miljard dollar in 2023, met een verwachte groei naar 363,18 miljard dollar in 2027. Bovendien is het aantal gebruikers gegroeid tot 1,4 miljard (Statista, 2024). Van al deze inkomsten gaat echter een te verwaarlozen bedrag naar de gamers, ondanks dat zij de cruciale schakel van de gamingmarkt vormen.
De gamers die wel geld verdienen zijn professionele gamers en streamers, maar niet iedereen heeft de vaardigheden of de tijd om deze beroepen uit te oefenen. Ter beeldvorming: 21% van de Amerikaanse volwassenen tussen 18-29 speelt 6 -10 uur per week (Statista, 2024).
Blockchain games willen gamers meer macht geven door ze eigenaar te laten worden van hun in-game activa. Het grootste voordeel voor gamers is hierdoor dat ze inkomsten kunnen genereren met hun geïnvesteerde tijd, waardoor meer gamers kunnen profiteren van de groeiende populariteit en inkomsten van de sector.
Wij zijn van mening dat blockchain gaming & entertainment om verschillende redenen deel moeten uitmaken van een cryptoportfolio. De gaming sector laat al tijden zien zich in een stijgende lijn te bevinden. Met de verdere digitalisatie van de samenleving zullen videogames een populaire vrijetijdsbesteding blijven, vooral onder jongere generaties. Ten tweede domineren de jongere generaties zoals Generatie Z, mensen geboren tussen 1997 en 2012, en millennials, geboren tussen 1980 en 1996, de cryptomarkt qua investering en interesse (Bitpanda, 2024), volgens een onderzoek van Bitpanda en YouGov. Dit is niet verrassend, beide generaties zijn opgegroeid of geboren in een toenemende digitale wereld, dus waarom geen digitale valuta?
Aangezien jongere generaties een sterke interesse tonen in crypto en videogames, lijkt het ons slechts een kwestie van tijd voordat we een bredere integratie van crypto binnen gaming zien. Bovendien is de blockchain gaming markt nog steeds relatief klein, met de totale Gaming Finance (GameFi) markt met een marktkapitalisatie van $16,8 miljard (Top Gaming (GameFi) Coins By Market Cap, z.d.). Als blockchain gaming mainstream wordt en meer wordt geïntegreerd met conventionele games, verwachten we dat de markt een aanzienlijke groei zal doormaken.
Off the Grid is een cyberpunk-achtig battle royale-spel. Deze online multiplayer game mengt last-man-standing gameplay met survival, exploratie en scavenging elementen, die geïntegreerd is met het Gunz netwerk. Dit is een innovatieve en duurzame blockchain game die volledig is gebouwd op een Avalanche Subnet. Het unieke element van “Off the Grid” is dat spelers niet gedwongen worden om met de NFT's te spelen. Het spel stelt gamers in staat om te spelen zonder NFT's en zonder enige gameplaybeperkingen. Als spelers van gedachten veranderen en toch willen experimenteren met deze technologie, kunnen ze zich altijd aanmelden.
Indien u meer wilt lezen over “Off the Grid”, hebben we onlangs een artikel gepubliceerd dat dieper op het onderwerp ingaat. U kunt het artikel openen via onderstaande link.
Lees het “Off the Grid” artikel
Merit Circle is toegewijd aan het revolutioneren van gaming door individuen in staat te stellen de toekomst ervan vorm te geven. De Decentrale Autonome Organisatie wil dit bereiken door middel van vier verschillende takken - Investeringen, Infrastructuur, Gaming en Studio's - die elk waarde bijdragen aan de gaming-industrie. Daarnaast heeft het een gaming-netwerk gelanceerd genaamd Beam op een subnet op Avalanche.
Als je meer wilt lezen over Beam, hebben we een uitgebreid rapport gepubliceerd over het netwerk en de token. Je kunt het artikel openen via onderstaande link.
De conventionele game-industrie heeft een enorme groei doorgemaakt en word verwacht door te groeien naar een omzet van $363 miljard in 2027. Bovendien is het aantal gamers in de industrie toegenomen tot ruim 1,4 miljard. Het grootste deel van deze inkomsten gaat momenteel nog naar game studios en ontwikkelaars met slechts enkele professionele gamers en streamers die hiervan profiteren. Het gevolg hiervan is dat het gros van de gamers vanaf de zijlijn toekijkt, terwijl zij een cruciaal onderdeel vormen van de sector.
Het integreren van blockchain biedt gamers de mogelijkheid om hiervan mee te profiteren door inkomsten te genereren uit de implementatie van NFT's en blockchaintechnologie. Aangezien de jongere generaties zowel videogames spelen als beleggen in crypto, verwachten we dat we ons op een interessant punt bevinden in de game-industrie. Met een relatief kleine marktkapitalisatie van $16,8 miljard verwachten we dat de markt een aanzienlijke groei zal doormaken naarmate meer gamers experimenteren met blockchain games.
Het is echter belangrijk om op te merken dat dit geen financieel advies is en om te vermelden dat het belangrijk is om niet te veel te concentreren op één sector, omdat dit kan leiden tot een onevenwichtige portefeuille. Daarnaast moeten investeerders beslissen of ze willen investeren in één of meerdere projecten binnen deze sectoren, waarbij elke optie zijn eigen voor- en nadelen heeft.